+ Follow | ♥ Dashboard
//Intan Nabila.

//Intan Nabila
Kebenaran.....

Kebenaran......... Kadang-kadang kebenaran boleh membawa seribu makna dalam kehidupan seseorang. Kebenaran tentang sesuatu perkara yang baru diketahui. Kadang-kadang kebenaran yang terbongkar boleh memberikan kebahagiaan tapi boleh juga memberikan kesedihan, kehancuran, kesengsaraan, kebencian dan bermacam-macam 'ke' lagi lah.....

Kadang kadang ada kebenaran yang ingin kita ketahui, namun ada juga dalam sesetengah perkara yang kita sendiri mahu sembunyikan tentang kebenaran tersebut. Bergantung pada situasi atau pada perkara yang melibatkan kebenaran tersebut..

Sekali kebenaran terbongkar, tak mungkin lagi untuk disembunyikan lagi. Kadang-kadang ia boleh membawa kebahagiaan bila kebenaran itu berpihak pada kita. Namun jika kebenaran yang terbongkar itu bukan berpihak pada kita, hanya kehancuran serta kedukaan yang bakal muncul dan menghantui hidup seseorang tersebut....

Tah apa yang aku melalut kat atas tu.. cuma nak cakap yang aku baru sahaja menemukan suatu kebenaran yang selama ini tersimpan kemas oleh dia. Atas kecuaian diri sendiri akhirnya semua kebenaran yang selama ini tersembunyi, terbongkar hanya dalam sekelip mata sahaja. Aku pun tak pasti sama ada kebenaran yang aku bongkar tu adalah sesuatu yang perlu atau hanya menyusahkan hidup aku. Kalau aku tak bongkar dan ketahui tentang kebenaran tersebut......aku akan terus terusan diperbodohkan tanpa aku sedari. Tapi bila kebenaran yang terbongkar tu teramat menyakitkan hati ini, terasa lebih baik aku tak perlu tahu langsung akan kebenaran tersebut.... Tah lah, aku sendiri pun tak pasti.... Namun yang pasti semuanya kini sudah jelas lagi terang.....

Terasa dunia aku gelap, tiada arah tujuan yang pasti.... Selama ni aku ada tujuan dan matlamat hidup yang jelas tersemat dalam fikiran ni. Namun, bila semuanya sudah jelas tentang apa yang sedang berlaku dalam hubungan ni semua matlamat dan hala tuju hidup padam dengan serta merta. Yang tinggal hanya rasa hampa dan kecewa. Umpama usaha yang di tabur selama ini hanya lah sia-sia belaka. Baru kini aku tahu erti keperitan tentang kebenaran yang melukakan hati....... Aku tahu tiada yang mampu mengubah kebenaran tersebut, dan aku sendiri tak mungkin akan menerima dengan seadanya. Cukup lah selama ini aku perbodohkan diri sendiri tanpa mengetahui tentang kebenaran tersebut, kini bila semua nya jelas tak perlu lagi untuk aku terus terusan di perbodohkan atau memperbodohkan diri sendiri demi orang yang sememangnya selama ini sanggup mempermainkan hati dan perasaan ini......

Bila diri sendiri pun tak pasti dengan hati serta perasaan sendiri, jangan lah sesekali mengharapkan hati lain untuk memahaminya. Biarlah hati sendiri betul-betul pasti dengan perasaan sendiri dahulu sebelum mengharapkan hati dan perasaan orang lain untuk terima dan menyayangi kita... 



Cerita ini adalah rekaan semata-mata, tiada kena dengan yang hidup atau mati. Thanks :)

Older Post |